NL | EN

Home > Nieuws

Hoe Digital Life en HBO-ICT agile -blijven- samenwerken op afstand

14-04-2020

Onze onderzoeksgroep Digital Life werkt voor het eerstejaars studentenproject PAD -‘Project Agile Development’- sinds 1 februari 2020 samen met de opleiding HBO-ICT. Mats Otten is in dit project de verbindende schakel, aangezien hij zowel docent is bij HBO-ICT als onderzoeker op ‘Robotica in de Zorg’ bij Digital Life.

Van de huidige lichting zijn 38 studenten aangesloten bij dit PAD project. Zij zijn in acht teams van 4 tot 5 personen aan de slag gegaan met een (externe) opdrachtgever om een dienst te ontwikkelen, waarin robotica in de thuiszorg de hoofdrol speelt. Alle studenten van de richting Technische Informatica hebben voor het project gekozen om met ons lectoraat Digital Life als opdrachtgever samen te werken.

De insteek voor hun opdracht is om na te gaan op welke manier robots een middel kunnen zijn om de eenzaamheid onder mensen in verzorgingshuizen te verminderen en hen een prettiger gevoel te geven. Zo is er bijvoorbeeld een robot ontwikkeld om bingo mee te spelen, maar ook een robot die als assistent kan fungeren en zelfs een robot als Tinder bemiddelaar voor de bewoners van een verzorgingshuis!

Mats Otten treedt in het PAD project op als coach van vier teams en begeleidt bovendien met technische consults alle acht teams.

Door de huidige situatie vanwege COVID-19 heeft hij met collega’s nagedacht hoe de samenwerking en voortgang van het project tóch gewaarborgd kunnen worden. Sinds begin april is het in dit verband gelukt om één van de NAO-robots -oftewel autonome, programmeerbare humanoïde robots- bij de opleiding van HBO-ICT neer te zetten, waarmee de studenten nu zelfs op afstand leren werken! Daarvoor is ook een livestream opgezet, zodat te zien is wat studenten precies met de robot kunnen doen. Neem voor de huidige resultaten een kijkje op hun YouTube kanaal.

Dankzij de professionele, slimme inzet van technologie voor zowel onderwijs als onderzoek verloopt het PAD project vooralsnog geheel volgens planning. Begin april hebben de studententeams via 'virtual classroom' een presentatie over hun tussentijdse resultaten gegeven. Daarbij lieten ze ook een demo zien met inzet van een virtuele robot. De afronding van het project is gepland eind mei waarna de studenten begin juni -eveneens langs digitale weg- beoordeeld worden.

Hulde aan alle betrokkenen!