Sumit Mehra gepromoveerd op 'blended' thuisoefeninterventie voor ouderen
20-04-2021
In beweging
Ouderen kunnen langer zelfstandig blijven wonen als ze voldoende bewegen. De WHO adviseert hen om regelmatig matig-intensief te bewegen en om daarnaast twee tot drie keer per week oefeningen te doen, die de spieren versterken en de balans stimuleren. Veel ouderen bewegen echter te weinig.
Gedragsverandering
Sumit Mehra, docent Toegepaste Psychologie en onderzoeker bij het lectoraat Digital Life, heeft zodoende in zijn promotieonderzoek aangetoond hoe een ‘blended interventie’ -met een gedeelde eHealth omgeving- ontworpen kan worden om gedragsverandering te realiseren waarmee ouderen worden geholpen het regelmatig bewegen vol te houden.
Op maandag 19 april 2021 verdedigde Sumit zijn proefschrift 'Development and Evaluation of a Blended Home-Based Exercise Intervention for Older Adults' aan de Universiteit van Amsterdam. Vanuit de Hogeschool van Amsterdam werd hij begeleid door de (co)promotoren Ben Kröse, voormalig lector van de onderzoeksgroep Digital Life (Faculteit Digitale Media en Creatieve Industrie), Peter Weijs (Faculteit Bewegen, Sport en Voeding) en Bart Visser (Faculteit Gezondheid).
‘Blended’ interventie
Voor het promotieonderzoek deden 146 ouderen ruim een half jaar thuis balans- en spierversterkende oefeningen via een tablet met een persoonlijk beweegprogramma. Naast de inzet van de zorgvuldig ontworpen app bleek het ‘blended’ karakter van de interventie cruciaal te zijn: de ouderen kregen namelijk ook coaching van HvA studenten van onder andere Oefentherapie, Fysiotherapie, Toegepaste Psychologie en Voeding en Diëtetiek. Daarnaast volgden zij wekelijks een groepsles. Na een halfjaar bleken de ouderen nog steeds gemotiveerd te zijn om drie keer per week thuis aanvullend hun oefeningen te doen. Ze vonden zowel de tablet als de coach erg nuttig hierbij.
Kortom, 'keeping the human in the loop' is de sleutel voor effectieve e-health interventies!
Dit promotieonderzoek werd gefinancierd met een NWO Promotiebeurs voor Leraren.